עושים סוף לבלבול: מה ההבדל בין טארט לעוגה?

עוגת טארט

אנחנו אוהבים לאכול עוגות, עוגיות, קישים ופשטידות, אבל לא תמיד יודעים להגיד מה ההבדל ביניהם. החלטנו לעשות סוף לבלבול ולהסביר לכם אחת ולתמיד מה ההבדל בין טארט לעוגה.

זה די מבלבל כל המונחים בעולם הבישול. אם אתם מצויים עמוק בסצנה הקולינרית אתם בטח יודעים להגדיר את כל ההגדרות, אבל האדם הממוצע עלול ללכת לאיבוד בין שלל האפשרויות. שמעתם על טארט, שמעתם על טורט, שמעתם על כל מיני סוגים של עוגות וקישים. אז מה ההבדל ביניהם? בשביל זה אנחנו כאן בבלוג של טומס.

סוגים של עוגות

עוגה היא מאכל מתוק שלרוב נאפה בתבנית ייעודית ונאכל כקינוח. מקובל להגיש עוגות בנסיבות חגיגיות, כמו עוגת יום הולדת, או עוגה לכבוד שבת. בתוך הקטגוריה של עוגה, קיימים סוגים שונים של עוגות. עוגה בחושה היא כזו בה המרכיבים כולם מעורבבים יחד. עוגת טורט היא עוגה המכילה כמות גדולה של קצף ביצים כדי ליצור עוגה אוורירית יותר. רולדה היא עוגת טורט שנאפתה בתבנית שטוחה וגולגלה עם מילוי קרם. עוגת שמרים מבוססת על בצק שמרים.

יש עוד המון סוגים של עוגות, אולם אנחנו חושבים שהבנתם את הרעיון. עוגה היא מאפה מתוק שנאפה בתבנית מיוחדת.

מאפה וניל
טראט וניל קראנץ

ומה עם טארט?

על טארט אפשר להסתכל כעל סוג של עוגה, כיוון שזהו מאפה מתוק. יחד עם זאת, הטארט מזכיר יותר את הפאי, שאינו נחשב לעוגה. פאי הוא מאפה בצק שנעשה בתבנית עגולה וממולא במילויים שונים, מתוקים או מלוחים. את מילוי הפאי מכסים בבצק, ואילו בטארט, החלק העליון פתוח לרווחה.

בסיס הטארט יכול להיות עשוי בצק פריך, ולעומת פאי, הוא פשוט וקל יותר להכנה. כדי להכין טארט מספיק להכין בצק ולהניח שכבה של פירות משוכים בריבה טעימה.

בעוד עוגה היא מאפה שבדרך כלל מוכן כיחידה אחת. למשל עוגת שוקולד שעומדת כולה באחדותיות מושלמת. טארט הוא מאפה המורכב משני חלקים. בתחתיתו יש בצק ועליו מונחת שכבה של פירות, ריבה, קרם או שילוב בין כמה סוגי מילוי.

טארט פירות
שלמות בצורת קאפ קייק

דגשים חשובים בהכנת בצק לטארט

עכשיו שהבנתם מה ההבדל בין עוגה לטארט אפשר לדבר על הדברים שעושים את הטארט לטוב. טארט טוב יהיה מבוסס על בצק פריך. כדי להכין בצק כזה יש כמה דברים חשובים שכדאי לדעת.

קודם כל, חשוב להבין שבניגוד למאפים כמו לחם או חלה, בהם הגלוטן תורם למאפה, ביצירת בצק לטארט צריך להילחם בגלוטן. איך עושים את זה? נמנעים מללוש אותו, משתמשים בשומן קר וגם בחומץ. כדאי גם לצנן את הבצק בטרם הרידוד ולהימנע מלהוסיף לו ביצה.

הדבר הבא עליו יש להקפיד בהכנת בצק לטארט הוא כמות הנוזלים. אם יהיו בבצק יותר מדי נוזלים הוא לא יהיה פריך, מצד שני – בצק יבש מדי יהיה קשה לרידוד. לכן, חשוב להוסיף נוזלים במשורה, ולשמור על איזון.

את רידוד הבצק כדאי לבצע על נייר אפייה, כך תוכלו להעביר אותו בקלות לתבנית בלי שהוא יתפרק. אם נייר האפייה לא מפסיק לזוז במהלך הרידוד תוכלו להדביק אותו לשיש באמצעות מעט בצק בארבע פינותיו.

להשתמש רק בפירות מעולים

יש מחשבה כזו, שכשאופים אפשר להשתמש בפירות שכבר איבדו את זה. אנחנו נוטים לבחור את הפירות הכי מצ'וקמקים במקרר ואיתם לאפות ולבשל – אבל זו טעות. כאשר מילוי הטארט מבוסס על פירות חשוב לבחור פירות בשלים ומתוקים שיעניקו לו טעם מצוין.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*